Het Boerengilde is een groep melkveehouders die met hun boer zijn, hun levenswijze, staan voor oude waarden in een nieuwe tijd. Niet alleen groter en meer, maar produceren met oog voor mens, dier en natuur. Ze willen dat hun vorm van veeteelt ook economisch aantrekkelijk is. Voor henzelf, maar ook voor collega’s die mee willen doen. Dit doen ze door het boerenvak steeds verder te verbeteren en de kwaliteitsmelk voor een goede prijs bij hernieuwde relaties in de zuivelketen af te zetten.
Zo lanceerde het Boerengilde in juni 2016 een nieuw geluid in de zuivel: Weide Weelde. De melk van het Boerengilde wordt verwerkt tot Weide Weelde zuivel: melk, karnemelk, magere yoghurt en vruchtenyoghurt. Deze puur Nederlandse weidezuivel is verkrijgbaar bij supermarktketens Jumbo, Poiesz, Deen en PLUS. Per verpakking gaat 2 cent naar agrarisch natuurbeheer door de Gildeboeren, in een soort weidefonds. Zij kunnen hiermee investeren om het aandeel natuur op de bedrijven te verhogen naar minimaal 20 procent van de grond. Vogelbescherming Nederland heeft een belangrijke rol in de besluitvorming over de besteding hiervan.