Het belang van een Natuurinclusieve landbouw is inmiddels geland bij een groep jonge enthousiaste Friese boeren. Na de zeer inspirerende ochtend van Joel Salatin was op 20 december het verkopen van je eigen ‘natuurinclusieve’ producten het thema van de tweede bijeenkomst van de 4-delige Masterclass, georganiseerd door Living Lab. Want als je je bedrijf anders inricht, en minder productie hebt is het zelf afzetten van zuivel of vlees een interessante optie om het inkomen te verhogen.
Ditmaal was Marten Dijkstra, biologisch melkveehouder in Aldeboarn, de gastheer. Gedurende deze middag namen Jan Wieringa (Boer) en Janco Heida (De Streekboer) ons mee in de wereld van de productafzet. Jan Wieringa vertelde ons over hoe hij zijn bedrijf heeft opgericht. Hieruit bleek meteen al dat we een zeer interessante man als spreker hadden, hij heeft namelijk op 45-jarige leeftijd besloten om vanuit het niks een boerderij te starten. Dit heeft hij opmerkelijk creatief aangepakt. Eerst is hij opzoek gegaan naar consumenten in de regio die producten rechtstreeks bij hem wilden kopen, vervolgens heeft hij particuliere investeerders benaderd om te investeren in zijn bedrijf. Hiermee gaf hij duidelijk aan dat alles mogelijk is zolang je er zelf maar in geloofd, en daarvoor alles uit de kast durft te halen.
Jan heeft inmiddels een goed lopend bedrijf met zo’n 40 blaarkopkoeien, waarvan vier ondernemers kunnen leven. Alle producten, zuivel, vlees en verse groente, worden rechtstreeks aan de consument verkocht. Voor de distributie worden mobiele afhaalpunten gebruikt, welke eenmaal per week worden bijgevuld. Met slim opgezette registratiesystemen hebben consumenten 24 uur per dag de mogelijkheid om producten te kopen, zonder dat daar een winkelier bij nodig is. Het verhaal van Jan zat vol met interessante feiten over het snel en slim afzetten van producten. De eerste stap voor het zelf afzetten van producten blijft de lastigste, maar grote delen van zijn aanpak kunnen door iedereen gebruikt worden.
Na een kop koffie bij de vuurkorf nam Janco Heida, oprichter van De Streekboer, ons mee in zijn ervaringen met het distribueren van producten van de boer naar de consument. In de afgelopen jaren heeft hij gemerkt dat bij zowel consumenten als boeren de wens om rechtstreeks zaken te doen groot is. Echter, het opzetten van een zo’n simpel mogelijk distributiesysteem voor het afzetten van de producten was een lastige hindernis vertelde hij. Ook merkt hij dat klanten, inclusief zichzelf, er toch vaak nog voor kiezen om snel even naar de supermarkt te gaan, in plaats van naar de streekboer. Ze zijn dan ook continue bezig met het verbeteren van het streekboer concept. Enerzijds om bij te blijven in een voedsellandschap dat snel veranderd, anderzijds om de productverkoop te blijven optimaliseren en af te stemmen op de wensen van de klant. Specifiek hierin noemde hij natuurinclusieve landbouw, welke bij kan dragen aan de productie van producten met een toegevoegde waarde. Kansen zag hij dan ook volop voor de boeren in de masterclass, er is maar één zelfzuivellende biologische boer in Friesland sloot Janco zijn verhaal af met een knipoog.
De interessante middag werd afgesloten met een rondleiding door de stal van Marten Dijkstra. Marten vertelde enthousiast over zijn ingezette transitie richting een natuurinclusieve/ biologische melkveehouderij. Fries Hollandse koeien, weidevogels in het land, een product met meerwaarde creëren, en misschien wel het belangrijkste feeling hebben met de maatschappij en de mensen in het dorp.
Door Jaring Brunia en Anne Jansma